Basket i Åsane bydel

Tertnes Basket, også kjent som Dragons, har på kort tid blitt en etablert del av Tertnes Alliansen og breddetilbudet som tilbys barn og unge i Åsane bydel. Derfor har tilstrømningen til basket det siste året vært større enn noensinne og klubben kan stolt vise til etablerte lag i alle divisjoner for de yngste opp til 14 år, og lag i U16, U19 og senior.

2020-06-30
Jon Fraczak

Som klubb satses det på bredde hele veien opp til seniornivå. Utenom lag og spillerutvikling satses det også på kompetanseutvikling på både dommer og trener-siden, og da spesielt blant de unge etablerte spillerne som ønsker å drive basket på flere nivåer. For de eldste har klubben koblet på etablerte seniorspillere for å utvikle spillere fra U17 og opp til seniornivå. Ulikt mange andre breddeklubber fra andre idretter består trenerteamet utelukkende av utdannede og betalte trenere for alle lag.

I tillegg til breddesatsing har Tertnes Basket også elitesatsing. Elitesatsing skjer i samarbeid med andre breddeklubber i regionen og består av trenere med høy formell nasjonal og internasjonal kompetanse. Satsingen heter Bergen Elite og representeres av både et senior herre og dame-lag helt opp til elitenivå (BLNO). Spillere rekrutteres fra breddeklubber som Tertnes Basket for å spille på det øverste nivået, men vil samtidig ha en forankring i moderklubben for å kunne bidra med kompetansebygging der.

Basket er (igjen) en voksende og populær ballidrett på vestlandet. Bare i Bergensregionen drives det et tyvetalls basketklubber på barne- og ungdomsnivå. Basketballen i region vest har egen serie, cuper og regionssamlinger. I tillegg kommer nasjonale aktiviteter og toppserie, samt landslag for kvinner og menn.

Tertnes Basket har sine treninger i all hovedsak i Tertneshallen og spiller sine hjemmekamper i Åstveithallen. Noen treninger for de yngste som ikke spiller full bane legges i noen tilfeller til andre haller, alle i Åsane. Serie-spillet som gjelder for spillere i U13 og eldre foregår i all hovedsak i Bergensregionen, og strekker seg fra oktober til april og er slik en god kombinasjon for de som driver andre sesongbaserte idretter. Treningen foregår selvsagt hele året med unntak av skoleferien.

Ønsker du å prøve ut eller starte med basketball så ta les litt om medlemskap og prøvespill før du tar kontakt med oss via e-post. Ønsker du å se oss spille finner du kampene våre via appen Min Basket!

Go Dragons!