Intervjue med trener Sigurd Staver

I en serie med intervjuer skriver vi om sentrale personer i klubben og deres rolle i klubben og forhold til basket. Sigurd Staver, en av våre nyeste trenere for Gutter 15, er en ung, høyreist og ugift mann på 23 år fra sentrale Østlandet.

2017-11-07
Jon Fraczak

sigurd%20staver%20penalty%20shot.png

Hva er din bakgrunn fra basket?

- Har spilt selv nå i sammenhengende 9 år for ulike klubber på Østlandet (Sandvika og Bærum Basket) og i Bergen (Gimle og nå Fyllingen). Har diverse kamper for norges juniorlandslag og har spilt et par sesonger i BLNO.

Hvorfor ønsket du å bli trener for Tertnes Basket?

- Ønsket å trene et guttelag i alderen rundt 14-17 år, så dette passet midt i blinken!

Hvilke kvaliteter gjør deg til en god trener?

- Har en god del erfaring fra å ha spilt selv, i tillegg til å selv ha hatt noen av de beste trenerne i Norge som jeg har lært veldig mye av. Jeg er nøye på detaljer, positivt innstilt og liker svært godt å hjelpe spillere med å få ut sitt potensial!

Hva er det viktigste for at laget skal vinne kamper?

- Samhold, opparbeide gode vaner på trening slik at man kan utføre det i kamp og rett og slett å ha lyst til å vinne i form av å jobbe ekstra hardt!

Hvilke øvelser bruker du for å bedre skyte-egenskapene til enkeltspillere?

- Individuell oppfølging med tips til hvordan skuddet kan bli “riktigere” teknisk, ellers gjelder det bare repetisjon, repetisjon, repetisjon!! Liker øvelser der man skyter i små grupper som et lag, for å i tillegg skape “lagfølelsen” selv når man skyter på trening.

Hvordan motiverer du spillerene under trening og kamp?

- Ved å gi dem nye utfordringer, få de til å ville bli bedre. Ved å gi dem positive tilbakemeldinger når de tør prøve nye ting som vi har lært på trening!

Hva gjør du for å løse konflikter mellom spillere?

- Det kommer selvfølgelig an på graden av konflikten selvfølgelig, men til en viss grad kan litt konflikt være bra, så lenge det er på grunn av høy innsats og trøkk på banen! Men det viktigste er at det løses etterpå og at man er kompiser etter trening, og da vil jeg kanskje snakke med de etter trening. Sånt kan skje!

sigurd%20staver%20dunk%20bergen%20challenge%202016.png

Skal en trener være grei med spillerene sine?

- Viktig å bli godt likt og respektert i spillergruppa, samt å være positiv og oppløftende. Jeg mener man i hvert fall skal gi konstruktive tilbakemeldinger til gruppa (og individuelt) som er positivt ment, og som gjør spillerne motiverte.

Hvem er ditt trener-forbilde?

- Da må jeg si Henning Bergh. Han var basket-treneren min på NTG. Utrolig flink til å utvikle spillere, og motivere dem til å ønske å hele tiden blir bedre. En av de beste jeg har hatt.

Hva ved basketball lærer spillerene om livet utenfor idretten?

- At man kommer langt med samarbeid, glede og stå-på-vilje! Basketen kan gi deg venner og bekjente for livet.

Alle posisjoner på en basketbane har viktige roller. Hvilke spillere, etter din mening, kan våre spillere (per posisjon) studere og lære av og hvorfor?

- Guarder: Steve Nash, Jason Kidd. Disse er(var) ekstremt gode på basics som alle burde lære seg! Gode med begge hender, gode skyttere og et veldig godt blikk for spillet.

- Big men(forwards): Tim Duncan, Hakeem Olajuwon. Duncan har veldig gode basics, som de to nevnte over og han gjør alltid ting veldig enkelt, velger som regel de riktige løsningene. Olajuwon har et ekstremt bra repertoar av moves nærme kurven, et utrolig fotarbeid!

Tertnes Basket vinner serien med deg som trener. Hva gjør du?

- Baker kake til hele laget!

Da er det bare å jobbe ekstra hardt i tiden fremover. Uten seier, ingen kake!

Go Dragons!