Sesongbeste og første!

Tertnes Senior har tidvis spilt mange gode omganger i løpet av sin første sesong i 1 divisjon, men det har ikke villet seg hele veien inn og endt med tap. 17 mars 2019 vil derfor være en merkedag for Tertnes Basket hva 1 divisjonsspill angår.

2019-03-17
Jon Fraczak

Det er noe forløsende med dager som byr på skikkelig vårstemning, likeså med denne første reelle seieren i 1 divisjon over Bjorøy A.

Tertnes Basket sine herrer (og gutt) starter med å spille overbevisende fra start til tross for at Bjorøy A har et marginalt overtak i starten av første periode. Likevel, i løpet av perioden kobler Tertnes et visst grep og setter viktige baller. Det spilles friskt og Tertnes blir dømt for feil, men spillet vitner om et lag som vil vinne. De få tilreisende Tertnes supporterne får tidlig noe å heie for og spillerne responderer med godt spill og vink til publikum!

De påfølgende periodene spiller Tertnes på seg mer og mer selvtillitt og man kan kort oppsummere kampen med at de tok en fortjent seier, 60 - 77. Dagen kan også oppsumeres med at de fleste som spilte også leverte flere gode avslutninger, både 3 og 2 poengere. Forsvaret stod godt mot solide og tidvis velspillende Bjorøy spillere. Selv lagets yngste (15 år) holdt god stand og fikk i perioder fine løpeturer for å holde sin mann.

Spillerne har hele sesongen sagt at de underpresterer. Flere kamper har man tidvis ledet og spilt jevnt med de beste lagene for så å tape i avgjørende øyeblikk i kampen, gjerne mot slutten. Å få en slik forløsende kamp, mot et relativt tynt besatt Bjorøy A på bortebane som ligger midt på tabellen, er derfor viktig for laget på alle mulige måter. Det gir selvtillit inn mot de siste kampene av sesongen og inspirasjon til å ta tak for neste sesong. Om det blir fortsatt spill i 1 divisjon eller gjenvisitt i 2 gjenstår å se.

Neste kamp spilles hjemme mot Hop A onsdag 20 mars kl 20:30 i Tertneshallen. Vinner Tertnes kampen mot Hop A ligger de likt med Hop A på bunnen av tabellen. Seier med mer enn 11 målpoeng er derfor avgjørende for om de rykker forbi Hop A på tabellen. Etter dette er det to kamper igjen av årets serie, først en tøff kamp borte mot Bønes A (mandag 25 mars) før sesongen tar et endelig punktum hjemme mot Bjorøy B (lørdag 30 mars).