Seiling med Ungdomsgruppen

Onsdag dro vi til Eidsvåg og prøvde seiling i tomannsbåter.

2019-05-26
phamre

Onsdag var det regn i luften, men allikevel stilte 11 sprekinger fra Ungdomsgruppen i Tertnes Idrettsskole opp i Tømmervågen for å prøve seiling. Vi ble møtt av to hyggelige representanter fra Åsane Seilforening som kjørte oss over til Storøyen med to rib-båter, og der har foreningen en ganske stor bygning med plass til omtrent små 20 seilbåter. Der fikk de på seg våtdrakter og gjennomgikk en innføring i teorien rundt seiling. Deretter gikk ungdommene ut og ble vist hvordan de skulle klargjøre seilbåtene, type RS Feva, med å heise storseilet, stramme diverse tau, sette på ror osv. Proffene tok en siste sjekk, og så var det klart for å trille båtene ned rampen, sjøsette dem og komme seg ombord.

Vi sjøsatte fire båter, to i hver båt, og de resterende ble med i rib-båtene og byttet underveis ute på sjøen slik at alle fikk prøvd seg, men også at man fikk litt pauser underveis.

Det blåste bare 4 m/s, så det gikk ikke veldig fort, men det var nok vind til at båten veltet hvis man ikke passet på. Ungdommene mestret seilingen veldig bra - ingen krasj og ingen ilandkjøringer. Tilbakemelding fra noen av ungdommene var at man ble litt sliten i hodet - mye å passe på og man har ingen voksne ombord som kan ta styringen - her må man klare det selv.

Etter nesten to timer på sjøen satte vi kursen inn igjen mot bygningen, og som seg hør og bør så måtte noen hive seg uti vannet og svømme de siste meterne inn til bryggen.

Seiling er en artig aktivitet som vi kommer til å gjenta!

PS: Se Idrettsskolen sitt bildegalleri for flere bilder. Link på høyresiden inne på nettsidene.