Mål og regler

Mål og regler

Mål – Spilleregler – Løperinstruks – Trener- / Foreldrerolle

 

Mål

     ”Skape ett bedre trenings og aktivitets miljø”

 

 Identitet 

1.      Godt kameratslig miljø;        Vi er inkluderende der vi viser toleranse og humør, hvor mange finner tilhørighet og godt samhold.

2.      Tertnes er beste klubb og skal prestere på alle aldre og nivå;

      Klubben drives profesjonelt, treningsopplegget er strukturert, vi er motiverte, målbeviste og treningsivrige.

3.      Tertnes er Bergens største klubb;

I Tertnes har du frihet til å velge. Vår jobb er å tilrettelegge for alle – alle får plass i Tertnes. Vi er kreative og er nyvinnende – vi skal være en ”spydspiss” i alpinmiljøet, både mtp bredde og elite satsning.

4.      Beste teamet;

      Vi er det beste laget i en individuell idrett. Vi gir positiv tilbakemelding hvis fortjent – ikke som trøst. Vi tar tak i det vi er gode på – deler det med andre i miljøet og får hjelp til det en ikke er like god på. Vi pusher og oppmuntrer hverandre. Alle skal samarbeide om å gjøre klubben bedre.

5.      Til å trives med;

Vi viser normalt folkevett.

Åpenhet / ærlighet

Pålitelige / til å stole på

Presise, nøyaktige,  forberedte og fokuserte.

Viser vilje, mot, fokus og selvstendighet.

Foreldre tar initiativ, er hjelpsomme og positive.

”Foreldre jobber med løypa – treneren med løperne”.   

 

6.    Kjennetegn ved ett godt idrettsmiljø;

Entusiasme (lysten og gleden er stor. “Det er dette jeg har mest lyst til”).

Disiplin (“Jeg gjør det vi har blitt enige om”. “Jeg gir og krever 100%”).

Lag innstilling (“Jeg er innstilt på å spille på lag sammen med andre for å nå mål”).

 

 

Tertnes treningsfilosofi

Optimal situasjon: Treneren utvikler prestasjonene i samspill med utøvere.

Vanlig situasjon: Alpint vanskeliggjøres av voksne som tilsynelatende “kan”. “Instruktøren” overtar, kreativiteten og utviklingslysten blant barna drepes.

 

Løperinstruks

Vi viser normal folkeskikk.

Vi retter oss etter det trener sier.

Vi er på trening for å trene, ikke bli trent.

Vi er fokusert og konsentrert i bakken.

Vi gir alltid 100 %.

Vi skal være forbilde for yngre løpere.

Vi kommer alltid tidsnok til trening/renn.

Vi er lojale overfor planen som er lagt for trening/samling.

Vi aksepterer ikke mobbing.

 

Løpere som ikke overholder ovenstående punkter kan bli sendt bort fra trening.
Det er ingen andre enn meg selv som kan ta ansvar for min egen personlige og idrettslige utvikling.

 

Trenerrollen

 

Hovedpunkter:

Lære utøvere å trene, treneren er en hjelper og en samarbeidspartner.

Skap varig interesse.  

Legge ett godt opplegg for hele sesongen

Tilrettelegge trening etter nivå  

 

Ansvar for egen læring, hvilket ansvar har treneren?

Å lære er å oppdage – kun utøveren selv kan oppdage hva han / hun skal endre! Ofte er vi trenere utsatt for store forventninger av utøveren, de kommer til oss og venter å få ferdige – på forhånd uttenkte svar på sine problemer. Dette ett klart signal om at aktiviteten har vært for trenerstyrt, treneres ansvar blir å ta konsekvensene av dette signalet og skape forståelse av læringsprosessen, “skal du lære må du oppdage”. På den måten tvinges løperne til å tenke selv, spør løperne, og krev svar. På startstreken står løperen alene, de er nødt til å selvstendig gjøres. Treners ansvar blir å tilrettelegge for opplevelsen, stille de rette spørsmålene og forsterke de positive erfaringene med positiv tilbakemelding.

 

 Hvordan endre teknikk

  Gi klare arbeidsoppgaver som er enkle, skape et klart bilde hos løperen.

 En ting av gangen. Prøve å være tålmodig og konsekvent.

 Dele opp helheten i flere delemål (for å gjøre ting enklere for løperen)

 Finne rette modeller, frikjøring og terreng.

 Forsterkning gjennom positiv tilbakemelding og spille på selvregistreringsevnen hos løperen.

Foreldrerollen

 ”Foreldrene skal være en ”Usynlig” støttespiller”.

 

Trenerne jobber med løperne.

Foreldrene jobber med løypa.

Foreldre er trenerens beste ressurs når en skal bli kjent med barna ”Jeg som trener kjenner ikke barna før jeg kjenner foreldrene”.

 

Bidra i klubbens arbeide på det administrative og arrangementmessige. 

Vise støtte og engasjement.

Tilpasse seg barnas vilje – ikke presse.

Det er barna som må ville bli god – ikke foreldrene.

Kommunisere med trenerne.

Ikke blande seg inn i trener rollen.

 

 

Kalender

September
MTOTFLS
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456