jalraek 2018-10-09 15:15:07

Fair play

Spillere, trenere, ledere, dommere, foresatte/foreldre, besteforeldre, publikum, supportere, media og andre aktører innen fotballen har alle et ansvar for å opptre i tråd med Fair Play-verdiene. Målsettingen med Fair Play-arbeidet er at alle involverte i norsk fotball skal ha et bevisst forhold til fotballens grunnverdier forankret i prinsippet om Fair Play. Nederst på siden finner du foreldrevettreglene.

Både Tertnes Fotball Damer og Tertnes Fotball Herrer er begge «HFK Fair Play klubber» i henhold til NFF’s handlingsplan, og har begge Fair Play-sertifikat.  Under barnefotballkampene til Tertnes Fotball skal det være synlige kampverter. Under kamper i ungdomsfotballen skal Fair Play hilsen gjennomføres før og etter kamp. Alle spillere i ungdomsfotballen skal signere holdningskontrakter før hver sesong. Kampverten utpekes av trener eller lagleder før hver kamp. Hva er så oppgavene til kampverten?

Skape en god ramme rundt kampen, så alle får en positiv opplevelse denne dagen:

1. ønske begge lag velkommen

2. sørge for Fair Play hilsen før og etter kampen

3. Trener eller lagleder er tilstede under Fair Play hilsen

4. Korriger barnas adferd om de kommer med ytringer som «taper», «looser» o.l.

5. ønske klubbdommer velkommen!! ta en hyggelig pauseprat og «etter-kampen-prat»

«Det handler om respekt, ikke sant?»

Som foresatte og foreldre kan du bidra til å gjøre barne- og ungdomsfotballen til en opplevelse for barna. Her er noen huskeregler:

1. Møt opp til kamp og trening – barna ønsker det

2. Gi oppmuntring til alle spillerne under kampen – ikke bare dine kjente

3. Oppmuntre i medgang og motgang – ikke gi kritikk!

4. Respekter lagleders bruk av spillere – ikke forsøk å påvirke han/henne under kampen

5. Se på dommeren som en veileder – respekter avgjørelsene!

6. Stimuler og oppmuntre ditt barn til å delta – ikke press det

7. Spør om kampen var morsom og spennende – ikke bare om resultatet

8. Sørg for riktig og fornuftig utstyr – ikke overdriv

9. Vis respekt for arbeidet klubben gjør – delta på foreldremøter for å avklare holdninger og ambisjoner